تبلیغات
ساقی لاهوتیان - مطالب خرداد 1395

رهیافتی به سوی معارف علوی

- كشاورزى از دیدگاه امیر المومنین على علیه السلام
نظرات |


كشاورزان ، طبقه مهمى از طبقات جامعه و در زندگى اجتماعى ، مؤ ثّرترین آنهایند.

در روزگار امام على علیه السلام كشاورزان وسیع ترین طبقات بودند و مركز ثقل جامعه را تشكیل مى دادند، چنان كه امروز این نقش را كارگران بر عهده دارند.

در میان مشاغل گوناگون ، كشاورزى از جمله شغل هاى سخت و طاقت فرساست ، آنان در طول سال ، همه روزه در مزرعه و یا در خانه در فراهم كردن ابزار لازم كشاورزى در تلاش اند.

كار كشاورزى در گِرو مساعدت عوامل طبیعى است و در حقیقت او اسیر این عوامل است ، از این رو باید پیوسته بیدار باشد تا متناسب با شرایط محیط زیست و عوامل جغرافیائى عمل كند،

زیرا وقتى سرنوشت كار او به این عوامل و عناصر بستگى دارد نمى تواند پدیده هاى جهان طبیعت را به دلخواه در اختیار گیرد و بر آنان چیره شود، كوچكترین بى توجّهى و سستى در كار، زیان هاى سنگینى ، براى او به بار خواهد آورد.

از این رو امام على علیه السلام در حمایت از كشاورزى مى فرماید: فَإِن شَكَوا ثِقَلا اءَو عِلَّةً، اءَو انقِطَاعَ شِربٍ اءَو بَالَّةٍ، اءَو إِحَالَةَ اءَرضٍ اغتَمَرَهَا غَرَقٌ، اءَو اءَجحَفَ بِهَا عَطَشٌ، خَفَّفتَ عَنهُم بِمَا تَرجُو اءَن یَصلُحَ بِهِ اءَمرُهُم ؛

وَلاَ یَثقُلَنَّ عَلَیكَ شَى ءٌ خَفَّفتَ بِهِ المَؤُونَةَ عَنهُم ، فَإِنَّهُ ذُخرٌ یَعُودُونَ بِهِ عَلَیكَ فِى عِمَارَةِ بِلاَدِكَ، وَتَزیِینِ وِلاَیَتِكَ، مَعَ استِجلاَبِكَ حُسنَ ثَنَائِهِم ، وَتَبَجُّحِكَ بِاستِفَاضَةِ العَدلِ فِیهِم ،

(پس اگر مردم شكایت كردند، از سنگینى مالیات ، یا آفت زدگى ، یا خشك شدن آب چشمه ها، یا كمى باران ، یا خراب شدن زمین در سیلاب ها، یا خشكسالى ، در گرفتن مالیات به میزانى تخفیف بده تا امورشان سامان گیرد، و هرگز تخفیف دادن در خراج تو را نگران نسازد زیرا آن ، اندوخته اى است كه در آبادانى شهرهاى تو، و آراستن ولایت هاى تو نقش دارد، و رعیّت تو را مى ستایند، و تو از گسترش عدالت میان مردم خشنود خواهى شد.)

امام على علیه السلام به كشاورزى ، و كار و تولید و سازندگى بسیار علاقمند بود و سالیانى از عمر شریف خود را به این شغل شریف گذراند، در دوران بیست و پنج سالى كه حقّ او را غصب كردند، در مزارع و كشتزارها به تولید محصول و آبادانى زمین و حفر چاه براى نیازمندان اشتغال داشت .

در كتاب هاى روایى معتبر، احادیث زیادى از سیره امام على علیه السلام در تشویق به كشاورزى و درختكارى وارد شده است كه به بعضى از آنها اشاره مى كنیم :

* پنج راه کسب معاش

  امام على علیه السلام در حدیثى طولانى مى فرماید:

اِنَّ مَعَایِشَ الخَلقَ خَمسَةٌ :

اَلامَارَةِ وَ الْعَمَارَةِ وَ التِّجَارَةِ وَ الاجَارَةِ وَ الصَّدَقَاتِ ...

وَ اَمَّا وَجهُ العَمَارَةِ فَقُولُهُ تَعَالى :

(هُوَ اءنشَاءَكُم مِنَ الارْضِ وَ اسْتَعْمَرَكُمْ فی هَا)

فَاءَعلَمنَا سُبحَانَهُ اَنَّهُ قَد اَمَرَهُم بِالعَمَارَةِ، لِیَكُونَ ذلِكَ سَبَبا لِمَعَایِشِهِم بِمَا یَخرُجُ مِنَ الارْضِ مِنَ الْحَبِّ وَ الَّثمَرَاتِ وَ مَا شَاكَلَ ذلِكَ مِمَّا جَعَلَهُ اللّهُ مَعَایِشا لِلخَلقِ

(مردم معاش خود را از چند راه تاءمین مى كنند:

پُست هاى دولتى ، كارهاى عُمرانى و كشاورزى ، تجارت ، اجاره و صدقات ...

امّا كشاورزى ، خداوند متعال مى فرماید : اوست كه شما را پدید آورد و به عمران و آبادى دعوت كرده است .

خداوند متعال از آن رو انسان ها را به عمران و آبادانى زمین امر كرده است ، تا بهترین راه كه كشاورزى است و محصولات آن از قبیل غلاّت ، حبوبات و میوه ها است ، تاءمین معاش نماید.

  امام صادق علیه السلام فرموده است : كانَ امیرُالمُؤ مِنینَ علیه السلام یَكتُبُ یُوصِى بِفَلا حی نَ خَیرا...

(امیرالمؤ منین علیه السلام همیشه به عمال و كارمندانش سفارش كشاورزان را مى نمود...

  امام على علیه السلام به حفر قنات ، اهتمامى خاص داشت تا بدین وسیله ، سرزمین ها آباد شود.

امام صادق علیه السلام مى فرماید : (پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله زمینى از (انفال ) را در اختیار على علیه السلام گذاشت و آن حضرت در آن جا قناتى حفر كرد كه آب آن ، همچون خون گردن شتر فوّاره مى زد، امام علیه السلام نام آنجا را (یَنبُع ) نهاد.

آب فراوان این قنات ، مایه نشاط و روشنى چشم اهالى آنجا شد وقتى فردى از آنان به على علیه السلام به جهت توفیق این خدمت ، بشارت داد. حضرت در پاسخ فرمود : این قنات وقف زائران خانه خدا و رهگذرانى است كه از اینجا مى گذرند، كسى حق فروش آب آن را ندارد و فرزندانم هم هرگز آن را به میراث نمى برند.

 * امام على علیه السلام و حقوق كارگران

یكى از مسائل مهم در اقتصاد دیروز و امروز جهان ، مسئله كار و كارگرى است ،

امام على علیه السلام در موارد متعدّدى به این دو مهمّ توجّه كرده و مسائل را گوشزد فرموده اند، كه ما فقط به یك نمونه از سفارش هاى ایشان اشاره مى كنیم .

شیخ طوسى با اسناد خود نقل مى كند : مَرَّ شَیخٌ مَكفُوفٌ یُسئَلُ، فَقَالَ اءمی رالمؤ منی ن علیه السلام : مَا هذا ؟

قالُوا : یَا امی رالمُؤ مِنین ، نَصرَانِىُّ.

فقالَ امیرالمؤ منین صلى الله علیه و آله : اِستَعمَلتُمُوهُ فَاِذَا كَبُرَ وَ عَجَزَ مَنعتُمُوهُ ؟ اَنفِقُوا عَلَیهِ مِن بَیتِ المَالِ

 پیرمردى نابینا مى گذشت و از مردم سئوال (گدائى ) مى كرد، امیرالمؤ منین فرمود : این چیست ؟ (گدائى یعنى چه ؟)

گفتند : یا امیرالمؤ منین ! مردى است مسیحى . فرمود : این مرد را در جوانى به كار وادار كرده اید، (یعنى جوانى اش را در كار سپرى كرده است )، اكنون كه پیر شده و ناتوان گشته است ، از معاش محرومش ساخته اید!

هزینه زندگى او را از بیت المال بپردازید.

این فرمایش امام على علیه السلام در واقع حكم اسلامى درباره كارگران است كه اگر ناتوان شدند، نباید از معیشت ساقط شوند بلكه باید از بیت المال تاءمین گردند.

این نمونه اى از توجّه عمیق امام علیه السلام به حقوق كارگران است كه در 1400 سال پیش بیان شده است .

اندیشمندان و متفكران برجسته جهان به سخنان امام على علیه السلام در همه زمینه ها با تعجّب و شگفتى نگریسته اند و او را انسانى توصیف كرده اند كه هزاران سال جلوتر از زمان خویش زندگى مى كرده است .

دنیاى متمدّن امروز شاید حدود یك قرن است كه به مسئله (حقوق كارگر) به اجبار تن داده است ، امّا امام على علیه السلام قرن ها پیش از حقوق كار و كارگر سخن گفته است .

اصبغ بن نباته مى گوید :

شنیدم على علیه السلام بالاى منبر مى فرمود :

یَا مَعشَرَ التُّجَّار! اَلفِقهَ ثُمَّ المَتجَر، اَلفِقهَ ثُمَّ المَتجَر.

وَاللّهِ لِلرِّبَا فى هذِهِ الاُْمَّةِ اءَخْفى مِنْ ذَبی بِ الَّنمْلِ عَلَى الصَّفَاءِ، شوُبوُا اَیْمَانَكُمْ بِالصَّدَقَةِ،

التَّاجِرُ فَاجِرٌ وَ الفَاجِرُ فى النَّارِ، اِلا مَن اءخَذَ الحَقَّ وَ اَعطَى الحَقَّ

(اى جماعت بازرگانان ! نخست فقه آنگاه تجارت ، نخست فقه آنگاه تجارت ، به خدا سوگند! ربا در این امّت ، مخفى تر از راه رفتن مورچه بر روى تخته سنگ هاى بزرگ است .



:: مرتبط با: کلام امیر بیان , اسلام شناسی ,
:: برچسب‌ها: کشاورزی , کارگر , امام علی , تجارت , معاش , حقوق ,
نویسنده : مسعود .د
تاریخ : یکشنبه 30 خرداد 1395
زمان : 12:01 ب.ظ
موضع بنیادین شهید بهشتی در برابر جریان شریعتیسم
نظرات | ادامه مطلب



دکتر شریعتى از استعدادها و قریحه هاى سرشار، پرارزش و پرخروش زمان ماست. اجازه دهید نگویم‌ بود چون او زنده است . همه این فعل ها را متناسب با زنده بودن او، با زمان حال بیان خواهیم کرد. شریعتى خود را ساخته و پرداخته رنج مى‌دانست.

پیرامون دکتر و کار او و افکار او و کتابهاى او و سخنرانى‌هاى او و حسینیه ارشاد جنجالى بود. خوب، این جنجال بر سر ما هم مى‌ریخت. مدام از ما مى پرسیدند درباره دکتر چه نظرى دارى؟ درباره کتابهاى او چه مى گویى؟ درباره طرز تفکرش چه مى‌گویى؟ من هم معمولاً با صراحت بیان مى‌کردم که دکتر یک قریحه سرشار سازنده و آموزنده است؛ خطا، اشتباه و لغزش در کار او هست و نمى‌تواند نباشد. اما هیچ کس حق ندارد به خاطر این اشتباه‌ها و لغزش‌ها، ارزش‌هاى عالى و سازنده او را نادیده بگیرد، چه رسد به اینکه به او حمله کند. مکرر گفته بودم آن چیز که قطعاً از اسلام منحرف است روشى است که این آقایان در برخورد با دکتر در پیش گرفته‌اند. این قطعاً ضد اسلام است. این قطعاً با آن چیزى که قرآن به ما یاد مى‌دهد که «فبشر عبادی الذین یستَمِعون القول فیتّبعون احسنه اولئک الذین هداهم الله و اولئک هم اولوالالباب» ناسازگار است.

ما به خاطر این جریان حتى با بعضى از دوستان پر دانش قدیمى خود نیز به هم زدیم. یکى از دوستان واقعاً اهل مطالعه من (آیت الله مصباح) که او نیز کمالاتى دارد و من بخاطر کمالات و مطالعه فراوانش همواره او را دوست مى‌داشته‌ام، بر سر این موضع گیرى که نسبت به دکتر داشتم اوقاتش با بنده تلخ شد و حتى درس خود را در مؤسسه‌اى که تدریس مى‌کرد (مدرس ارزنده اى است) ترک کرد و دیگر نیامد و قهر کرد. گفت من دیگر به اینجا نمى‌آیم و آرام آرام رابطه‌اش را نیز با من کم کرد!


:: برچسب‌ها: شریعتی , مصباح یزدی , شهید بهشتی ,
نویسنده : مسعود .د
تاریخ : شنبه 29 خرداد 1395
زمان : 06:11 ب.ظ
«سلطان الواعظین شیرازی»درآیینه تصاویر
نظرات | ادامه مطلب

«سلطان الواعظین شیرازی»درآیینه تصاویر

فقید سعید،مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد شیرازی معروف به«حاج سلطان الواعظین شیرازی»از خطبای نامدار جهان تشیع در عصر حاضر به شمار می رود.آثار ارزنده این سخنور پرآوازه چون«شبهای پیشاور»،«صد مقاله سلطانی» و«گروه رستگاران»علاوه براینکه دردوره انتشار خویش نقش فراوانی در زدودن غبار تحریف از مذهب تشیع ایفا نمود،تا هم اینک نیز مورد اقبال ومراجعه محققان وعلاقمندان است.
درسالروز ارتحال شادروان سلطان الواعظین شیرازی،تصاویری ازادوار گوناگون حیات آن مرحوم را به شما تقدیم می داریم.




:: مرتبط با: روایت تصویری ,
نویسنده : مسعود .د
تاریخ : جمعه 28 خرداد 1395
زمان : 05:05 ب.ظ
اندر حکایت دسترنج های پُر صفــــــــر مدیر جان ها ...
نظرات |



آورده اند در بلاد پشت کوه گاف 
اداره ای بود خوش بر و رو ، ابرو کمون چشم عسلی ، به نام "اداره تامین اشتباهی" که دائما در حال تامین ملت همیشه در صحنه بود و هی تامین میکرد و هی تامین می کرد .....
حالا چگونه و چطوری ؟ با فرمولی به پیچیدگی مسائل فیزیک کوانتوم و معادلات چند صد مجهولی ، شیوه ی کار در اداره تامین اشتباهی به این شیوه است که مسئولان زیر میز ، از پابرهنگان* به مدت سی و اندی سال متمادی هر ماه مبلغی مقرری دریافت می کنند تا پس از سی و اندی سال " که نامش نهند سابقه" به شرط اینکه بچه ی خوبی باشند ، یارانه را سر وقت نگیرمد ، مقرری ماهیانه را تند تند بدهند و قس علی هذا ...به آنان حقوق بخور و نمیر و یک دفترچه خدمات درمانی با موارد عدم تعهد اضافه می دهند همین طور الکی الکی و مفتکی ...(نویسنده باشی : خوووووشبحالششون)

و اما ماجرا ...

پرده اول :
که از محل این پول های مقرری ماهیانه یه مقدار ناچیز اعداد علمی پر صفر نجومی در حساب اداره تامین اشتباهی در بانک بووووق واریز می شود.


پرده دوم :
در اداره تامین اشتباهی مدیران وجود دارد از جنس بشر و به نازکی کاغذ که در لای هر پرونده و در و میز و فیش حقوقی و مزایایی داخل می گردند خلاصه خیلی خیلی زحمت مبذول می دارند این مدیر جان ها !برای دادن مستمری پابرهنگان....(الکی مثلا دارم پاچه خواری می کنم)

پرده سوم :
همانطور که خاطرنشان را شایان ذکر کردم ، این مدیر جان های خدوم خداجوی برای اینکه پولها یه وقتی خدای ناکرده گم و گور نشود و زیر دست پا نیفته و از این حرفا به نیت تبرک یه مقدار ناچیز بیشتری در قالب فیش حقوقی و مزایا با چند تا صفر کوچولو که  اصلن هم اسمش "اختلاس نیست را  به پاس زحمات بی شائبه در راستای اهداف نظام مقدس جمهوری  اسلامی و پاسداشتن خون شهدا و تکریم مستضعفان جامعه برای خویش تن خویش بر می دارند ، فقط و فقط برای اینکه گم نشود یه وقتی پولها ...در کل باید به مدیر جان ها گفت خسته نباشی دلاور خدا قوت پهلوان !

پرده آخر :

مولا علی علیه السلام می فرمایند :  آن کس که امانت داری را خوار انگارد و در اموال مردم، به خیانت چرا کند و نفس و آیین خویش را از خیانت کاری، پاکیزه نگرداند، همانا در این سرا، خواری و ذلت بر خود روا داشته است و در آخرت، خوارتر و ذلیل تر از این سرا باشد و همانا بزرگ ترین خیانت، خیانت به ملت است و زشت ترین دغل کاری، دغل کاری با پیشوایان.1


*انقلاب ما انقلاب پابرهنگان بود 
1- «نهج البلاغه، نامه 26»



:: مرتبط با: کشکول ,
:: برچسب‌ها: اختلاس , تامین , اجتماعی , طنز ,
:: لینک های مرتبط: به نقل از وبلاگ نوشتهجات ,
نویسنده : مسعود .د
تاریخ : سه شنبه 25 خرداد 1395
زمان : 12:51 ب.ظ
از قوام دین تا قوام دنیا
نظرات |



برای همه کس و همه چیز مایه قوام و آرامش بود ، پدر بود  ... مادر بود ... رفیق بود ... دست اش همیشه جلو بود ، برای دست گیری همه کس و همه چیز ، دردش یه چیز بود همه حالشون خوب بشه ، همه مهروبون بشن ، همه بامرام بشن ...

از فاحشه تا عرق خور و صف اول نماز خوان همه مریدش بودن ...

استاد تبدیل مس به طلا بود ...

چون قوام دنیا رو داده بود و قوام دین رو خریده بود ... منبر حسینی محل کسب و کارش بود ، روی این منبر مس آدم ها رو میخرید و تبدیل به طلای ناب میکرد ...

در عرش فقاهت و مرجعیت بود ولی ترجیح میداد روی فرش داش مشی های تهروونی بشینه ، مثه جدش وقتی یه افتاده رو میدید زانواش سست میشد ، زن های روسپی که همه با اخ و پیف دورشون میکردن تا مبادا گرد معصیتشون به پر قبای آقایون نگیره ، ولی اون  به سمت شون میرفت ، بجای اینکه محکمه حد و شلاق رو راه بیندازه ، دنبال این می گشت که مشکلشون کجاست ؟ برای چی اینجا ؟ این موقع شب ؟ منتظر کدووم ..... هستن ، تامینشون میکرد ، شوهرشون میداد .... میشدن آدم ...

بی جهت اسمش " مهدی " نبود ... چون اهل هدایت بود ، نه سرزنش ...

 سید مهدی قوام ، قلم من در برابرش از قوام میفته ...

کلام آخر ... اگه دنیای امروز ما چندتا قوام داشت ، روز و حال جامعه ی ما خیلی فرق داشت ...

روحش شاد



:: لینک های مرتبط: به نقل از وبلاگ نوشتهجات ,
نویسنده : مسعود .د
تاریخ : جمعه 21 خرداد 1395
زمان : 03:08 ب.ظ
آنچه جبران نشود!
نظرات |


فرصتها

امام علی (علیه السلام) در یکی از حکمت های نهج البلاغه فرمود: «الفُرصَه تمُّر مرِّ السَحاب فانتَهِزوا فُرَصَ الخَیّر» «فرصت مانند ابر از افق زندگی می گذرد، مواقعی كه فرصت های خیری پیش می آید غنیمت بشمارید و از آن ها استفاده كنید».
نكات تشبیه گذر وقت به گذر ابر در کلام مولا علی علیه السلام اینگونه بنظر میرسد:
1- همانگونه كه ابرها را اگر یك لحظه نگاه كنی ثابت می بینی ولی در عرض چند دقیقه شكل آن عوض می شود فرصت ها هم قابل دسترس به نظر می آیند و انسان بی خیال از آنها میگذرد و تا به خود آید از دست می رود.
2- همانگونه که هر ابری برای وضعیتی مناسب است یكی برای باران یكی برای رعد و برق و یكی فقط سایه دارد هر فرصت هم برای كاری مناسب كه همان كار باید انجام شود.
3- همانگونه كه ممكن است یك ابر برود و روزها آسمان بدون ابر باشد موقعیت و فرصت هم ممكن است چون از دست برود مدتهای زیادی طول بكشد تا آن موقعیت دوباره مهیا شود و شاید همان موقعیت با همان مزیت ها دیگر تکرار نشود!
عوامل از دست دادن فرصت ها!
برخی از عواملی كه باعث می شود، انسان نتواند بخوبی از فرصتها بهره برداری كند، عبارت است از:
كسالت و تنبلی: كسالت و تنبلی، نوعی بیماری است كه چون خوره، دین و دنیای انسان را نابود می سازد. از این رو اسلام آن را نكوهش كرده و پیروان خود را، از دچار شدن به آن برحذر می دارد.
كار امروز به فردا وانهادن: تاخیر انداختن كارها و كار امروز را به فردا وانهادن از جمله آفت های از دست دادن فرصتها محسوب می شود. در روایات اسلامی، از این موضوع با عنوان (تسویف) یاد شده است. امیر مؤمنان علیه السلام در نامه ای به یكی از یارانش می نویسد: «فتدارَكْ ما بقِی مِنْ عُمْرِكَ وَلا تَقُلْ غَداً وَبَعْدَ غَدٍ فَاِنَّما هَلَكَ مَنْ كانَ قَبْلَكَ بِاِقامَتِهِمْ عَلَی الاْمانِی وَالتَّسْویفِ حَتّی اَتاهُمْ اَمْرُاللّهِ بَغْتَه وَهُمْ غافِلُونَ» «باقیمانده عمرت را تدارك كن و نگو فردا و پس فردا. همانا پیش از تو، كسانی هلاك شدند كه روی آرزوها و تأخیر انداختن كارها ایستادند، تا ناگهان امر خدا فرا رسید درحالی كه آنان، غافل بودند.»
بهترین بهره وری از فرصت ها!

با نگاهی به آموزه های پیشوایان دین بهترین بهره وری از وقت در این ها خلاصه میشود:
- بندگی خدا 
- اشتغال به کار آخرت
- حسابرسی نفس
- پرداختن به کارهای مهم

 امام علی (علیه السلام) در تفسیر آیه ی شریفه «لا تنس نصیبک من الدنیا» (سوره ی قصص، آیه 77) می فرماید: «لا تنس صحتک و قوتک و فراغک و شبابک و نشاطک ان تطلب بها الآخره.» «فراموش نکن که با بهره گیری از سلامتی و نیرو و فراغت و جوانی و شادابی ات، آخرت را به دست می آوری» و در دعایی بیان می کنند: «اللهم! فرغنی لما خلقتنی له و لا تشغلنی بما تکلفت لی به، و لا تحرمنی و انا أسألک، و لا تعذبنی و أنا استغفرک» «خداوندا! برای رسیدن به هدفی که مرا برای آن خلق نمودی، به من فرصت بده و مرا فقط به تکالیفی که امر کرده ای مشغول مفرما. محرومم نساز، و حال آن که من خواهان توام. و کیفرم مده؛ در حالی که عذرخواه درگاهت هستم.»



:: مرتبط با: کلام امیر بیان ,
نویسنده : مسعود .د
تاریخ : سه شنبه 18 خرداد 1395
زمان : 06:12 ب.ظ
"جان نثاران گازانبر نشان "
نظرات |


"جان نثاران گازانبر نشان "

درگیری شدید مامورین سدمعبر با متخلفین + فیلم

در روزهای اخیر فیلمکی ( یا همان کلیپ) در دنیای مجازی منتشر گشته شد ... 

که در نگاه اول انسان را یاد جزایر آدم خورها می انداخت ...!!!!


حال چه بود آن ناجوانمردانه فیلمک ...؟ تفصیلش بماند که تجزیه و تحلیل باشد بر عهده تحلیلگران فیلم های اکشن نشان ....

اما ...آن ناجوامردانه فیلمک اختصارا :


بلدیه طهران در اقدامی جانانه تنی چند از جاننثاران گازانبر نشان خود را سر وقت مردمان پابرهنه* فرستاد ... 

تا مثثثثثثثلا سد معبر کنند ...یا اینکه سد انسانیت کنند ...؟!


به کدامین قیمت ؟؟؟.... به قیمت زیر پاگذاشتن کرامت انسانی ....!


شعبان بی مغزها با چوب و چماق به جان مردم بیفتند ...

چون دارند روزی ِ بخور نمیر یارانه نشانی بر سر سفره ای که قرار بود نفت بر آن سرازیر گردد ،  ببرند ... آیا جرم است ؟؟.... نه .... ؟؟


به هر حال اگر خطایی هم مرتکب شده باشند ... این شیوه را کجای قانون اساسی به آن اشاره مبذول داشته است ...


کمی آدم شویم ...


*انقلاب ما انقلاب پابرهنگان است



نویسنده : مسعود .د
تاریخ : یکشنبه 16 خرداد 1395
زمان : 12:12 ب.ظ
دعوت نامه خدا برای یک مهمانی
نظرات |

یکی از زیباترین اسناد روایی و دینی که از طریق اهل بیت (علیهم السلام) در منابع روایی نقل شده، خطبه شعبانیه است، در این روایت زیبا که بسیاری از امامان معصوم (علیهم السلام) آن را مورد توجه و اهمیت قرار داده اند پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) مطالب زیبا و ارزشمندی در خصوص جایگاه ماه مبارک رمضان و کارهای زیبا و طلایی که روزه داران سزاوار است در این ماه مبارک رعایت نمایند را متذکر می شوند. در این نوشتار سعی داریم به مواردی از این نکات اشاره کنیم.


دعوت نامه خدا

جایگاه و اهمیت ماه خوب خدا

بیان جایگاه و اهمیت ماه رمضان یکی از مهمترین و زیباترین نکات طلایی خطبه شعبانیه است. موضوع مهم و ارزشمندی که خداوند متعال قبل از آن در قرآن کریم در آیاتی چند اهمیت آن را بیان فرموده  است. «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَ الْفُرْقان؛ [سوره بقره، آیه 185] ماه رمضان، كه در آن قرآن فرو فرستاده شده، كه راهنمایى براى مردم و نشانه  هاى روشنى از رهنمونى [به راه راست ] و جدا كننده حق از باطل است» پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) در این خطبه آنچنان زیبا و شور انگیز این ماه خدا را توصیف می نماید، که انسان آگاه و با معرفت مشتاق و مصمم به استفاده و بهره مندی هر چه بیشتر از  لحظات آن می نماید. 
عبارت طلایی که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) با آن این ماه خوب خدا را توصیف می نمایند قابل شرح و توضیح نیست؛ چرا که اداء حق مطلب آنها کار ساده ای نیست.

على بن ابى طالب (علیه السلام) فرمودند: همانا رسول خدا (صلی الله علیه و اله) یك روز این خطبه را براى ما خواند. مردم ماه خدا با بركت و رحمت و آمرزش به شما رو كرده است، آن ماهى است كه پیش خدا بهترین ماه است و روزهایش بهترین روزها و شبهایش بهترین شبها و ساعاتش بهترین ساعات»

«سَیِّدِ الشُّهَدَاءِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ عَنْ أَبِیهِ سَیِّدِ الْوَصِیِّینَ أَمِیرِ الْمُوْمِنِینَ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام  قَال  إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صلی الله و علیه وآله خَطَبَنَا ذَاتَ یَوْمٍ فَقَالَ أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّهُ قَدْ أَقْبَلَ إِلَیْكُمْ شَهْرُ اللَّهِ بِالْبَرَكَةِ وَ الرَّحْمَةِ وَ الْمَغْفِرَةِ شَهْرٌ هُوَ عِنْدَ اللَّهِ أَفْضَلُ الشُّهُورِ وَ أَیَّامُهُ أَفْضَلُ الْأَیَّامِ وَ لَیَالِیهِ أَفْضَلُ اللَّیَالِی وَ سَاعَاتُهُ أَفْضَلُ السَّاعَاتِ؛ [1]... على بن ابى طالب (علیه السلام) فرمودند: همانا رسول خدا (صلی الله علیه و اله) یك روز این خطبه را براى ما خواند. مردم ماه خدا با بركت و رحمت و آمرزش به شما رو كرده است، آن ماهى است كه پیش خدا بهترین ماه است و روزهایش بهترین روزها و شبهایش بهترین شبها و ساعاتش بهترین ساعات». 
به راستی اگر انسان به حقیقت این توصیفات و عبارت نورانی واقف و آگاه بود، هیچ گاه به خود اجازه نمی داده که لحظه ای از لحظات زیبای ماه رمضان از او فوت شود، کسانی که از سر لجبازی با خدا و یا از سر بی اعتنایی و یا حتی عناد با آموزه های دینی ساعات و لحظات طلایی این ماه خدا را به لذت ناپایدار دنیا می فروشند، به راستی بازنده ی این معامله شوم هستند؛ چرا که فرصت ارزشمند که خدا در آن رحمت، مغفرت، برکت الهی را ارزانی داشته را با خوردن چند لقمه غذا و یا طعم تلخ گناه از دست می دهند. 
چه قدر بد معامله گری هستند کسانی که با گستاخی تمام در خیابان های شهر وانمود به عدم روزه داری در این ماه می کنند و حرمت و جایگاه مقدس آن را می شکنند. شاید اگر می دانستند که این ماه چه فرصت های طلایی را در اختیار آنان قرار داده هیچ گاه به آن بی اعتناء نبودند. از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) نقل شده است که فرمودند: «لَوْ یَعْلَمُ الْعَبْدُ مَا فِی رَمَضَانَ لَوَدَّ أَنْ یَكُونَ رَمَضَانُ السَّنَة؛[2]اگر بنده «خدا» مى دانست كه در ماه رمضان چیست [چه بركتى وجود دارد] دوست مى  داشت كه تمام سال، رمضان باشد».

دعوت نامۀ خدا برای مهمانی

«دُعِیتُمْ فِیهِ إِلَى ضِیَافَةِ اللَّهِ؛ [3] دعوت شده اید به مهمانى خدا». ضیافت و مهمانی که خداوند متعال در این فصل از سال بر پا نموده با هیچ ضیافت و مهمانی قابل مقایسه نیست؛ چرا که در بسیاری از مهمانی های معمول و مرسوم، بعد از پذیرایی، جشن و سرور این عوارض و  پیامدهای نامناسب آن است که بر روح، روان و حتی جسم افراد سنگینی می نماید، این در حالی است که در مهمانی خدا انسان شوق پرواز و احساس سبک بالی و راحتی غیر قابل توصیف بر او نمایان می شود.

از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) نقل شده است که فرمودند: «لَوْ یَعْلَمُ الْعَبْدُ مَا فِی رَمَضَانَ لَوَدَّ أَنْ یَكُونَ رَمَضَانُ السَّنَة؛ [2] اگر بنده «خدا» مى دانست كه در ماه رمضان چیست [چه بركتى وجود دارد] دوست مى  داشت كه تمام سال، رمضان باشد»

در اهمیت و ارزش این مهمانی همین بس که گویی خدای متعال در های بهشت را برای پذیرایی از مهمانان خود گشوده است.  از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شده است که فرمودند: «إذا استَهَلَّ رَمَضانُ غُلِّقَت أبوابُ النارِ، و فُتِحَت إبوابُ الجِنانِ، و صُفِّدَتِ الشَّیطانُ؛ [4] چون ھلال ماه رمضان پدید آید، درھاى دوزخ بسته گردد و درھاى بهشت گشوده شود و شیاطین به زنجیر كشیده شوند». 
دعوت نامۀ خداوند برای مهمانی در این ماه با ارزش ترین نعمت ها برای  همه ی انسانها است... به راستی اگر کسی نتواند به این دعوت آسمانی پاسخ درست و مثبت دهد، درمانده ترین افراد در روی زمین خواهد بود؛ چرا که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) در این خصوص فرمودند: «فَانَّ الشَّقی مَن حُرِمَ غُفرانَ اللهِ فی هذا الشَّهرِ العَظیمِ؛ [5] شقی کسی است که در این ماه بزرگ از مغفرت خداوندی محروم بماند.»

اسباب و لوازم ضروری این مهمانی با شکوه

در هر مهمانی و ضیافتی انسان خود را معطر و زیبا می نماید، رنگ و لعاب جذاب و دلربا به خود می دهد، ولی در مهمانی و ضیافت که  خدا بر پا نموده، دوست دارد مهمان هایش رنگ بوی الهی به خود گیرند، رنگ لعابی که گویای اخلاق و اوصاف الهی است: «صِبْغَةَ اللّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ صِبْغَةً وَنَحْنُ لَهُ عَابِدونَ؛ [سوره البقرة، آیه138] این رنگ خداست و رنگ چه کسی از رنگ خدا بهتر است ما پرستندگان او هستیم».

1-فقر و نیازمندان را در یابیم

از رسول اكرم (صلى الله علیه و آله) نقل شده است: «اَلصَّدَقَةُ عَلى وَجهِها وَاصطِناعُ المَعروفِ وَ بِرُّ الوالِدَینِ وَ صِلَةُ الرَّحِمِ تُحَوِّلُ الشِّقاءَ سَعادَةً وَتَزیدُ فِى العُمرِ وَ تَقى مَصارِعَ السُّوءِ؛[8] صدقه بجا و نیكوكارى و نیكى به پدر و مادر و صله رحم، بدبختى را به خوشبختى تبدیل و عمر را زیاد و از مرگ بد جلوگیرى مى كند»

« وَ تَصَدَّقُوا عَلَى فُقَرَائِكُمْ وَ مَسَاكِینِكُمْ؛ [6] و بر فقراء و مساكین خود صدقه دهید». از جمله سفارش های موکد دین اسلام که در این خطبه نیز مورد تأکید و سفارش قرار گرفته است، دستگیری و کمک به نیازمندان و فقرا است. خداوند متعال در قرآن کریم بارها افراد را به این رفتار انسان دوستانه دعوت نموده است و از کسانی که نسبت به این وظیفه دینی و بشر دوستانه کوتاهی می نماید به شدت مذمت نموده و عذاب سختی برای ایشان معرفی می نماید، به طوری که قرآن نیز یکی از علل عذاب و گرفتاری اهل جهنم را در روز قیامت بی توجهی به این وظیفه معرفی نموده است: «ما سَلَكَكُمْ فی  سَقَرَ قالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّینَ وَ لَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكینَ؛ [سوره مدثر، آیات 44-42] چه چیز شما را به دوزخ وارد ساخت؟!» مى گویند: «ما از نمازگزاران نبودیم، و اطعام مستمند نمى كردیم». 
همچنین در اهمیت کمک به نیازمندان اینکه خدای متعال یکی از ویژگی های بهترین بندگان خود را کمک به نیازمندان معرفی نموده است: «وَ فی أَمْوالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُومِ؛ [سوره ذاریات، آیه 51] و در اموال آنها حقّى براى سائل و محروم بود!».

2-احترام به بزرگترها و کودکان را فراموش نکنیم:

«وَ وَقِّرُوا كِبَارَكُمْ وَ ارْحَمُوا صِغَارَكُمْ وَ صِلُوا أَرْحَامَكُمْ؛ [7] و بزرگان خود را احترام كنید و خردان را ترحم كنید و صله رحم كنید». 
از جمله آموزه های انسان دوستانه آیین اسلام توجه و تأکید بر احترام به همنوعان خصوصاً بزرگترها و حتی کودکان و به جای آوردن صله ارحام و ارتباط با خویشاوندان است. 
در اهمیت صله ارحام و احترام به بزرگ ترها در متون و منابع اسلامی روایات فراوانی وجود دارد از جمله اینکه در روایتی صله ارحام و احترام نگه داشتن بزرگتر ها، اکسیر طول عمر معرفی شده است: از رسول اكرم (صلى الله علیه و آله) نقل شده است: «اَلصَّدَقَةُ عَلى وَجهِها وَاصطِناعُ المَعروفِ وَ بِرُّ الوالِدَینِ وَ صِلَةُ الرَّحِمِ تُحَوِّلُ الشِّقاءَ سَعادَةً وَتَزیدُ فِى العُمرِ وَ تَقى مَصارِعَ السُّوءِ؛[8] صدقه بجا و نیكوكارى و نیكى به پدر و مادر و صله رحم، بدبختى را به خوشبختى تبدیل و عمر را زیاد و از مرگ بد جلوگیرى مى كند».


سخن آخر: 
این خطبه با ارزش و زیبا حاوی مطالب و مضامین عالی و انسان ساز فراوانی است که بیان همه آنها در این نوشتار به خاطر رعایت اختصار مقدور نبود.

پی نوشت ها: 
 [1]. الأمالی( للصدوق): ص93، ح4.
[2]. بحار الانوار: ج 93، ص 346، ح 12. 
[3]. وسائل الشیعة: ج 10، ص313، ح13494.
[4]. بحار الانوار: ج 93، ص 348، ح 14.
[5]. الأمالی( للصدوق): ص93، ح4.
[6]. همان.
[7]. همان.
[8]. نهج الفصاحه: ص549 ، ح 1869.


علی بیرانوند / کارشناس حوزه - بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان



:: مرتبط با: کشکول , اسلام شناسی ,
نویسنده : مسعود .د
تاریخ : سه شنبه 11 خرداد 1395
زمان : 09:10 ب.ظ
ریشه های ناپایدار بهائیت
نظرات | ادامه مطلب


 بهائیت

زمانی که دشمنان اسلام نتوانستند صفوف به هم پیوسته مسلمانان را از هم باز کنند و صف محکم آنها را بشکنند،  تصمیم گرفتند با ایجاد فرقه های جدید در هر منطقه حربه جدیدشان را از میان شکاف های ریز تاریخی به آزمون بگذارند. استعمار پیر در منطقه شبه جزیره با کمک های آل سعود فرقه وهابیت را  به وجود آوردند.در ایران اسلامی و شیعی فرقه بابیت و بهائیت را و در هندوستان،  فرقه قادیانیه را ساختند و بافتند و عرضه کردند. در هم تنیدگی حیرت آوری میان مذهب و دست کثیف سیاست های بیگانگان مشاهده می شود. چه این که اگر حمایت های بی دریغ انگلستان و روسیه تزاری از این فرقه ها و رهبران آنها نبود؛  تا کنون نامی از آنها باقی نمی ماند. در این مقاله سعی می شود پس از مقدمه ای کوتاه به بررسی ریشه ای ترین مسایل فرقه بهاییت پرداخته شود.



:: مرتبط با: شبهات , تاریخ تحلیلی , برائت ,
نویسنده : مسعود .د
تاریخ : دوشنبه 10 خرداد 1395
زمان : 06:16 ب.ظ


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.